Preview

Geographical Environment and Living Systems

Advanced search

GEOGRAPHICAL EDUCATION AS A BASIS FOR GLOBAL UNDERSTANDINGIN THE MODERN WORLD

https://doi.org/10.18384/2712-7621-2020-2-9-17

Abstract

Aim. The paper analyses the existing approaches in national systems of geographical education to the development of global understanding in different countries around the world Methodology. Use is made of the collected domestic and foreign sources of containing information about the main directions of development of global understanding in national systems of geographical education. The study uses descriptive, historical and bibliometric methods. Results. The concept of ‘global understanding’ is defined and its main elements and major trends in the development of geographical education in the countries of the world, focused on the formation of global thinking of future generations, are described. Research implications. The paper presents the synthesis of analytical materials that characterize the formation of global understanding as the most important direction for the development of geographical education in the world, which makes it possible to show the prospects for improving the content and methods of domestic school geography.

About the Author

A. A. Lobzhanidze
Moscow Pedagogical State University
Russian Federation


References

1. Кочуров Б. И., Горбанев В. А. Географическое и геоэкологическое образование: состояние и перспективы // Проблемы региональной экологии. 2017. № 2. С. 16-22.

2. Лобжанидзе А. А. Географическое образование в фокусе глобальных проблем // Теоретические и прикладные проблемы географической науки: демографический, социальный, правовой, экономический и экологический аспекты. Воронеж: ВГУ, 2019. С. 130-140.

3. Лобжанидзе А. А. Глобальные проблемы и географическое образование в России // Симбирский научный вестник. 2017. № 3. С. 52-58.

4. Лобжанидзе А. А. О положении географии в российской школе. // География и экология в школе XXI века. 2019. № 6. С. 34-37.

5. Марфенин Н. Н. Экология и гуманизм // Россия в окружающем мире: 2000 (Аналитический ежегодник) / Под общей ред. Н. Н. Моисеева, С.А. Степанова. М.: МНЭПУ, 2000. С. 41-42.

6. Моисеев Н. Н. С мыслями о будущем России. М.: Фонд содействия развитию социальных и политических наук, 1997. 210 с.

7. Преподавание философии в мире (обзор исследования ЮНЕСКО «Философия. Школа свободы» // Вопросы философии. 2008. № 10. С. 3-19.

8. Харрисон Л. Главная миссия либерализма: как политика может изменить культуру и спасти ее от самой себя. М.: Новое издательство, 2008. 279 с.

9. Commission on Sustainable Development (CSD) // Sustainable Development: knowledge platform (United Nations) URL: https://sustainabledevelopment.un.org/csd.html (Дата обращения: 03.05.2020).

10. Erofeeva M., Stolyarova A., Evseeva I., Popova T., Lobzhanidze A., Luchenkova M., Kalinin I. The Development of a Safe Educational Environment at a Higher Education Institution within the Framework of the Ecopsychological Approach // Ekoloji. 2019. № 28. Р. 5089-5093.

11. Geography Education for Global Understanding / A. Demirci, R. de Miguel Gonzбlez, S. W. Bednarz, A. Lobzhanidze. NY.: Springer Publ., 2018. 255 p.

12. Gerber R., ed. International Handbook on Geographical Education. Dordrecht: Springer Publ., 2003. 360 р.

13. Stoltman J., Lidstone J., Kidman G. The 2016 International Charter on Geographical Education // International Research in Geographical and Environmental Education. 2017. Vol. 26. № 1. P. 1-2.


Review

Views: 128


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2712-7613 (Print)
ISSN 2712-7621 (Online)