Preview

Geographical Environment and Living Systems

Advanced search

DYNAMICS OF CIVIL AIRCRAFT INDUSTRY DEVELOPMENT IN SOVIETAND POST-SOVIET AREA: REGIONAL ASPECT

https://doi.org/10.18384/2310-7189-2019-4-72-83

Abstract

The paper studies structural features and territorial shifts in the civil aircraft industry of the USSR and post-Soviet countries. A typology of plants by the dynamics of their production is developed using statistical data. A hypothesis on the lifecycles of the identified types of companies is formulated, which allows one to predict their contribution to the production of civil aircraft. Russian aircraft manufacturers are grouped in accordance with their place in the structure of regional employment. It is shown that if the aviation industry of Siberia and the Far East occupies a dominant position in the mechanical engineering of the region and even determines its specialization, in the old industrial Middle Volga regions, aircraft production is organically integrated into the developed industrial environment. The ‘compression’ of the aircraft building space is revealed, i.e. mass serial production is concentrated in single centers, with the aircraft industry being withdrawn from the non-Russian territories of the post-Soviet space. The ‘Eastern’ gradient in the placement of new production sites is ascertained: in the post-Soviet period, they are being developed in the Siberian and Far Eastern regions.

About the Author

A. N. Vasilcova
Institute of Geography, Russian Academy of Sciences
Russian Federation


References

1. Афян А. И. Международно-политические переменные российского авиастроения // Международные процессы. 2015. Т. 13. № 3 (42). С. 139-146.

2. Бодрова Е. В. Эволюция отечественного авиастроения в постсоветский период // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2016. № 2-6. С. 29-31.

3. Булыгина Е. О. Авиапромышленность в Российской Федерации // Маркетинговое сопровождение промышленных товаров российского происхождения на рынки стран Азии, Африки и Латинской Америки: сборник научных трудов. М.: РУДН, 2016. С. 229-241.

4. Данилин И. В., Евтодьева М. Г. Международная кооперация в гражданском авиастроении России в условиях санкций // Мировая экономика и международные отношения. 2018. Т. 62. № 8. С. 88-96.

5. Домнина Г. В., Калугина Е. А. Авиапромышленность Ульяновской области в системе международной экономической интеграции // Казанский экономический вестник. 2015. № 3 (17). С. 157-160.

6. Исаев А. Г. Перспективы формирования авиастроительного кластера в Хабаровском крае // Федерализм. 2012. № 3 (67). С. 71-84.

7. История отечественной авиапромышленности. Серийное самолётостроение 1910-2010 гг. / Под ред. Д. А. Соболева. М.: Русское авиационное общество, 2011. 432 с.

8. Тараканов М. А. Проблемы производства продукции конечного потребления в промышленности Иркутской области // География и природные ресурсы. 2018. № 2. С. 137-144.

9. Хайруллова А.Т. Самарский кластер авиационного и космического двигателестроения как элемент международной конкурентоспособности России // Наука XXI века: актуальные направления развития. 2017. № 1-2. С. 392-396.

10. Dancey P. Soviet Aircraft Industry. Stroud: Fonthill Media, 2015. 360 p.


Review

Views: 87


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2712-7613 (Print)
ISSN 2712-7621 (Online)