Preview

Geographical Environment and Living Systems

Advanced search

PROBLEMS AND PROSPECTS FOR TERRITORIAL PLANNING OF TRANSPORT OF MUNICIPALITIES OF MAKHACHKALA AGGLOMERATION

https://doi.org/10.18384/2712-7621-2021-3-76-95

Abstract

Aim. We study the problems and prospects for the development of transport infrastructure of the Makhachkala agglomeration in the medium and long term. Methodology. Traffic flows on the territory of the agglomeration are studied on the basis of statistical data, information from state authorities and local authorities, reflecting certain parameters of the transport system of the Makhachkala agglomeration. The work relies on the following methods: analysis, comparative-geographical, statistical and cartographic. Results. The criteria for the allocation of the boundaries of the Makhachkala agglomeration are determined, taking into account the transport and geographical factor. The modern features and problems of the functioning of transport in all four municipalities of the agglomeration are highlighted. The general and particular problems of the development of transport infrastructure for the future are discussed, taking into account the local, regional and all-Russian specifics of territorial transport planning for individual municipalities of the Makhachkala agglomeration. Research implications. The results of the work were used to create a territorial planning scheme for the Makhachkala agglomeration. In the future, the territory of the Makhachkala agglomeration will be more than 3 thousand km2 (much more than its territory in 2021). The center of the agglomeration transport system will shift and will be located on the border of Makhachkala and Kaspiysk. The development of transport infrastructure will be aimed at improving the internal connectivity of the territory and increasing the general mobility of the population. The economy of the region will directly depend on the implementation of federal transport projects in the field of road and sea transport. Implementation of the proposed measures is possible only with the creation of coordination bodies for agglomeration management.

About the Authors

A. V. Volgin
Moscow Region State University
Russian Federation


I. N. Volkova
Institute of Geography of the Russian Academy of Sciences
Russian Federation


M. Yu. Evdokimov
Moscow Region State University
Russian Federation


P. M. Krylov
Moscow Region State University
Russian Federation


D. A. Filichkina
MGIMO University
Russian Federation


References

1. Алилов А. Н. Влияние автомобилизации на социально-экономическое развитие Дагестана (1901-1965 гг.). Махачкала: Наука плюс, 2008. 216 с.

2. Герцберг Д. Я. Агломерации как объект экономической политики, государственного регулирования и территориального планирования // Academia. Архитектура и строительство. 2015. № 4. С. 98-106.

3. Загороднов Е. И. Планирование территорий и агломераций // Современное строительство и архитектура. 2016. № 1 (01). С. 13-16.

4. Ижгузина Н. Р. Формирование и развитие крупнейшей городской агломерации в экономическом пространстве региона: дис. … канд. эконом. наук. Екатеринбург, 2018. 323 с.

5. Крылов П. М. Махачкалинская агломерация на южных рубежах России (геополитические и транспортно-географические аспекты) // Многовекторность в развитии регионов России: ресурсы, стратегии и новые тренды / отв. ред. В. Н. Стрелецкий. Иркутск, 2017. С. 228-235.

6. Крылов П. М. Методологические подходы к территориальному планированию городских агломераций (на примере Омской агломерации) // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Естественные науки. 2017. № 1. С. 69-76.

7. Крылов П. М. Транспортно-географические основы обоснования перспективных внешних границ городской агломерации (на примере Махачкалинской агломерации) // Социально-экономические проблемы развития и функционирования транспортных систем городов и зон их влияния: мат-лы конференции. Екатеринбург, 2016. С. 138-141.

8. Лаппо Г., Полян П., Селиванова Т. Агломерации России в ХХI веке // Вестник Фонда регионального развития Иркутской области. 2007. № 1. С. 46-48.

9. Лейзерович Е. Е. Сетка экономических микрорайонов России. Вариант 2008 года // Региональные исследования. 2010. № 4 (30). С. 14-28.

10. Магомедов М. А. Социально-демографические проблемы развития Махачкалинско-Каспийской агломерации // Вопросы структуризации экономики. 2013. № 4. С. 8-12.

11. Проблемы и перспективы территориального планирования формирующихся агломераций (на примере концепции развития Махачкалинской агломерации) / П. М. Крылов, М. Митигами, И. А. Сёмина, В. П. Сидоров, Д. А. Филичкина // Географическая среда и живые системы. 2021. № 1. С. 70-92.

12. Токунова Г. Ф. Транспортная инфраструктура как фактор пространственного развития агломераций // Транспорт Российской Федерации. 2016. № 6 (67). С. 43-45.

13. Требушкова И. Е., Полякова Н. О. Географический анализ государственной политики на железнодорожном транспорте России // Географическая среда и живые системы. 2021. № 1. C. 110-130.

14. Glaeser E., Kourtit K., Nijkamp P. Urban Empires: Cities as Global Rulers in the New Urban World (The Metropolis and Modern Life). New York: Routledge, 2020. 444 p.

15. Agglomeration Effect as a Tool of Regional Development / P. A. Lavrinenkova, A. A. Romashina, T. N. Mikhailova, P. A. Chistyakov // Studiers on Russian Economic Development. 2019. Vol. 30. № 3. P. 268-274.

16. Massard N., Autant-Bernard C. Geography of Innovation: New Trends and Implication for Public Policy Renewal. New York: Routledge, 2018, 116 p.


Review

Views: 119


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2712-7613 (Print)
ISSN 2712-7621 (Online)